Η Πρεμιέρα του Αριστουργήματος του Μπόρις Βιάν στην Ελλάδα

Η Πρεμιέρα του Αριστουργήματος του Μπόρις Βιάν στην Ελλάδα

Απαγορεύεται αυστηρά η παράνομη χρήση ή η ιδιοποίηση του παρόντος κειμένου σύμφωνα με το δίκαιο της Πνευματικής Ιδιοκτησίας. Το έργο «Οι Οικοδόμοι της Αυτοκρατορίας» (Les Batisseurs d’Empire), ένα αριστούργημα του Μπόρις Βιάν, είναι η πιο πρόσφατη παραγωγή του Θεάτρου 104, που εγκαινιάζει την παρουσίαση αυτής της μοναδικής παράστασης για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε σκηνοθεσία της Σοφίας Καλογιάννη, από τις 5 Οκτωβρίου.

Το έργο ανέβηκε αρχικά στο Παρίσι το 1959, αλλά μέχρι το 1962 ήταν απαγορευμένο. Παρά το γεγονός ότι έχει παραμείνει σχετικά άγνωστο στην Ελλάδα, η Καλογιάννη αποφάσισε να του δώσει την ευκαιρία να ακουστεί. Μίλησε για τους λόγους που την ενέπνευσαν να το σκηνοθετήσει, αναφέροντας ότι η προσωπική της αγάπη για το έργο δεν έχει σβήσει με τα χρόνια.

Η Σοφία Καλογιάννη, εκτός από σκηνοθέτης, έχει διαχειριστεί τη μετάφραση και τη δραματουργική επεξεργασία του κειμένου. Πέντε χρόνια αργότερα, κατέληξε στο ότι η σύγχρονη απόδοση της γλώσσας ήταν απαραίτητη, διατηρώντας ταυτόχρονα την ουσία του έργου. Ο Βιάν χρησιμοποιεί το παράλογο για να φωτίσει ρεαλιστικά προβλήματα, κάτι που η Καλογιάννη θεωρεί κρίσιμο για την απόδοση του κειμένου στη σύγχρονη εποχή.

Στην καριέρα του, ο Μπόρις Βιάν υπήρξε μια αξιαγάπητη προσωπικότητα με πολλά καλλιτεχνικά πεδία. Ένας από τους πιο συγκλονιστικούς θανάτους στην ιστορία της τέχνης είναι ο θάνατός του, στην ιδιωτική προβολή ταινίας που βασίστηκε σε έργο του, την οποία είχε αποκηρύξει. Η εμπνευσμένη ζωή του και το χιούμορ του, συνδυασμένα με την ίδρυση του Κολλεγίου Παταφυσικής, αποδεικνύουν τη ζωντάνια της δημιουργικότητας του.

Σχετικά με την προσωπική της δημιουργικότητα, η Καλογιάννη αναφέρει ότι πήρε δύναμη από τους ανθρώπους γύρω της και προχωράει με αισιοδοξία, αν και υπάρχουν και πολλά πράγματα που την θλίβουν. Εκφράζει τη σημασία της τέχνης και του θεάτρου ως ένα καταφύγιο και χώρο δημιουργίας, και ονειρεύεται μια διαδικασία αδιάλειπτης εξέλιξης και καινοτομίας.

Αναγνωρίζοντας τη διαφορετικότητα ανάμεσα στον κινηματογράφο και το θέατρο, η Καλογιάννη αποκαλύπτει ότι η εμπειρία της από τον κινηματογράφο δεν άφησε το αποτύπωμά της στη σκηνοθεσία του θεάτρου σε μεγάλο βαθμό. Μιλά για την αναγκαιότητα διαφορετικών χειρισμών σε κάθε μορφή τέχνης.

Η ταυτότητα της παράστασης αποκαλύπτει τη συνεργασία πολλών καλλιτεχνών για να δημιουργηθεί αυτή η μοναδική δουλειά του Μπόρις Βιάν.

Πηγή: naftemporiki.gr