Δημήτρης Παπαδημητρίου και Καβάφης σε Μια Μαγική Συνάντηση Στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Δημήτρης Παπαδημητρίου και Καβάφης σε Μια Μαγική Συνάντηση Στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Το εμβληματικό έργο του Δημήτρη Παπαδημητρίου, «…που γι’ Αλεξανδρινό γράφει Αλεξανδρινός», θα παρουσιαστεί και πάλι στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση, το Σάββατο 2 Νοεμβρίου, για δεύτερη φορά μέσα σε έξι μήνες. Το έργο, το οποίο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2002 κατά τα επίσημα εγκαίνια της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, έχει παιχτεί σε πολλούς σημαντικούς χώρους ανά τον κόσμο. Τη βραδιά αυτή θα τραγουδήσουν οι Γιώτα Νέγκα, Άρτεμις Μπόγρη, Μπάμπης Βελισσάριος, Βερόνικα Δαβάκη, Αιμιλιανός Σταματάκης και Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης.

Ο συνθέτης αναφέρθηκε στην ιδιαίτερη σχέση του με την αλεξανδρινή κουλτούρα, σημειώνοντας ότι μόνο οι πραγματικοί Αλεξανδρινοί αντιλαμβάνονται τις βαθιές συνδυαστικές λεπτομέρειες που κρύβονται στους στίχους του Καβάφη. Υπογράμμισε ότι οι στίχοι του ποιητή εμπεριέχουν τρόπους κατανόησης που συνδέονται με την πνευματική και κοσμοπολίτικη εκπαίδευση που διακρίνει την κοινωνία της Αλεξάνδρειας. Όπως ανέφερε, «τα αλεξανδρινά σπίτια εξακολουθούν να παράγουν Αλεξανδρινούς Έλληνες, και μακριά από την Αλεξάνδρεια».

Ο Παπαδημητρίου περιέγραψε ότι η καβαφική στρατηγική είναι συχνά η ανάδειξη ασήμαντων στιγμών σε ιστορικές και την αντίστροφη, αναδεικνύοντας τη δυνατότητα της απόστασης να παρέχει μια διαφορετική αντίληψη στα γεγονότα. «Ο Καβάφης δεν απευθύνεται στους συγχωριανούς του, αλλά σε όλους τους ανθρώπους του κόσμου», πρόσθεσε.

Η διαδικασία επιλογής των ποιημάτων που μελοποίησε ήταν αυθόρμητη και συχνά καθοριζόταν από την έμπνευση που του παρείχαν οι στίχοι. Ο ίδιος δήλωσε: «Δεν μελοποίησα ό,τι ήθελα, αλλά ό,τι μπόρεσα. Πιστεύω πως ό,τι αφορά στον Καβάφη είναι έμψυχο», υπενθυμίζοντας ότι ο ποιητής αποτελεί διαρκή πηγή έμπνευσης.

Ο Παπαδημητρίου μίλησε και για τις σύγχρονες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι νέοι, αναγνωρίζοντας την επίδραση των καλλιτεχνών και της ποίησης στη ζωή τους. Τόνισε το σημαντικό ρόλο της καβαφικής σκέψης στην αναγνώριση της σεξουαλικής αυτοδιάθεσης και της ατομικής ελευθερίας, προσθέτοντας ότι η ποίηση του Καβάφη είναι διαχρονική και σχετική με τη σημερινή πραγματικότητα.

Στην ερώτηση για την προετοιμασία της συναυλίας, ο Παπαδημητρίου ανέφερε ότι τα βράδια που δίνει παραστάσεις είναι αγωνιώδη και αναρωτιέται αν το κοινό θα έρθει να τον ακούσει. Παρά την απλότητα της συναισθηματικής του προσέγγισης, ξέρει ότι η επιτυχία είναι κάτι που δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο.

Ο συνθέτης είναι καινούργιος πατέρας και αναγνώρισε την επίδραση της πατρότητας στη μουσική του, αναφέροντας ότι αυτή του έχει προσφέρει νέες έμπνευσεις και δυνατότητες. Αν και δεν μοιράζεται προσωπικές στιγμές στην οικογένειά του, επισημαίνει ότι τα εμπειρίες του ως γονέα τον καθοδηγούν σε νέες καλλιτεχνικές διαδρομές.

Αντίοδοξα, αποφεύγει να βλέπει τη δημόσια επιτυχία μόνο ως ανώφελη. «Η πνευματικότητα δεν είναι απαίτηση του μέσου ψηφοφόρου, και η εκείνη η ανώτερη αισθητική δεν τυγχάνει της προσοχής της κοινωνίας», κατέληξε με νόημα.

Πηγή: naftemporiki.gr