Σταθεροποίηση Δείκτη Εξέλιξης Τιμών Σούπερ Μάρκετ Το 2024

Σταθεροποίηση Δείκτη Εξέλιξης Τιμών Σούπερ Μάρκετ Το 2024

Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), ο δείκτης εξέλιξης τιμών στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ για το εννεάμηνο του 2024 εμφανίζει σταθεροποίηση σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023, σημειώνοντας κατά μέσο όρο αύξηση 0,24%. Παράλληλα, το Σεπτέμβριο του 2024 οι τιμές στα σούπερ μάρκετ είναι αυξημένες κατά 0,91% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2023. Από τις 23 κατηγορίες προϊόντων που αναλύθηκαν, 10 παρουσίασαν μείωση τιμών, ενώ 13 κατηγορίες είδαν αύξηση.

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφηκαν στις κατηγορίες των φρέσκων ψαριών και θαλασσινών (8,61%), ορεκτικών και αλίπαστων (6,65%), καθώς και γλυκών και ειδών πρωινού, όπου οι τιμές αυξήθηκαν έως και 5,54%. Αντίθετα, οι μεγαλύτερες μειώσεις παρατηρούνται στα απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού (7,39%) και στις βρεφικές τροφές (5,31%). Αυτές οι μειώσεις συνδέονται με την ομαλοποίηση της αγοράς μετά την πανδημία, καθώς και με την πτώση των τιμών παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.

Η τάση συγκράτησης των τιμών στα σούπερ μάρκετ αποδίδεται σε διάφορους παράγοντες. Αρχικά, παρατηρείται σταδιακή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, καθώς οι τιμές στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων διατηρούνται σταθερές χάρη σε οικονομίες κλίμακας και τη σημαντική γκάμα προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Επίσης, η πορεία των τιμών πρώτων υλών στις διεθνείς αγορές επηρεάζει τις τιμές, με την μείωση του FAO Food Price Index να καταγράφεται στους περισσότερους τομείς το 2024.

Οι καιρικές συνθήκες του 2024 σε σχέση με το 2023, καθώς και η εποχικότητα, επηρεάζουν επίσης τις τιμές. Η φετινή παρατεταμένη ξηρασία είχε συνέπειες στις αυξήσεις των τιμών φρέσκων φρούτων και λαχανικών. Επιπλέον, οι κυβερνητικές παρεμβάσεις καθορίζουν το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των σούπερ μάρκετ, ενώ οι προσφορές και εκπτώσεις διευκολύνουν τη συγκράτηση των τιμών.

Η συνεχής αύξηση στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συμβάλλει στη διαμόρφωση των τιμών των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ, καθώς οι αλυσίδες έχουν μεγαλύτερα μερίδια στις πωλήσεις τους. Η ταχύτερη κυκλοφορία των αποθεμάτων επίσης επιτρέπει την πιο άμεση προσαρμογή στις τιμές.

Πηγή: naftemporiki.gr