Διεξάγεται μια έντονη προσπάθεια από την ελληνική κυβέρνηση και τους ακτοπλόους για την αξιοποίηση της χρηματοδότησης του ΕΣΠΑ, η οποία αφορά τη ναυπήγηση πράσινων πλοίων, ιδίως για τις άγονες γραμμές. Για την υποστήριξη αυτού του εγχειρήματος, πραγματοποιήθηκε ενημερωτική σύσκεψη στο υπουργείο Ναυτιλίας υπό τον υπουργό Χρήστο Στυλιανίδη, όπου συμμετείχαν εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών εταιρειών.
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες που επιθυμούν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα ναυπήγησης πράσινων πλοίων μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) θα πρέπει να υποβάλουν τις σχετικές αιτήσεις έως τις 31/12/2027. Επιπλέον, οι εταιρείες θα υποχρεούνται να υπογράψουν 12ετή σύμβαση για την εκτέλεση των γραμμών.
Η ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά αριθμεί σήμερα 267 πλοία, εκ των οποίων 98 εκτελούν επιδοτούμενες γραμμές και 77 έχουν ελεύθερη δρομολόγηση. Η στήριξη των άγονων γραμμών θεωρείται κρίσιμη για τη διασφάλιση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης σε 76 από τα 92 εξυπηρετούμενα νησιά. Σημαντική είναι η ανακοίνωση του υπουργού ότι η χώρα θα προχωρήσει αρχικώς με τρεις πιλοτικές γραμμές που θα χρησιμεύσουν ως πρότυπο για το χρηματοοικονομικό μοντέλο.
Ο Χρήστος Στυλιανίδης διαβεβαίωσε τους συμμετέχοντες ότι θα καταβληθούν συνεχείς προσπάθειες για την ανανέωση του στόλου στην ελληνική ακτοπλοΐα, αναγνωρίζοντας τη σημασία που έχει η ανάπτυξη και η χρήση του συγκεκριμένου μοντέλου ΣΔΙΤ για την πράσινη μετάβαση. Η υπουργική επιτροπή θα προχωρήσει σε ρυθμίσεις ώστε οι συμβάσεις για τις γραμμές της ακτοπλοΐας να γίνουν 12ετούς διάρκειας από 7 που είναι σήμερα.
Ο Στυλιανίδης ανακοίνωσε ότι έχουν ήδη δεσμευτεί ευρωπαϊκοί πόροι ύψους 80 εκατ. ευρώ για την ακτοπλοΐα, με πιθανή αύξηση στα 360 εκατ. ευρώ, όταν ολοκληρωθεί η σχετική μελέτη της Hydrus Engineering το 2025. Η μελέτη αυτή θα καθορίσει το είδος των πράσινων πλοίων και τις εναλλακτικές μορφές καυσίμου που θα χρησιμοποιούνται.
Επιπλέον, το υπουργείο Ναυτιλίας έχει υλοποιήσει τρεις βασικές παρεμβάσεις για την πράσινη μετάβαση της ελληνικής ακτοπλοΐας: α) ανανέωση του στόλου με νέα πράσινα πλοία, β) χρηματοδότηση της ναυτιλίας από το Ταμείο Ανάκαμψης, και γ) ηλεκτροδότηση των λιμανιών με στόχο τη μείωση των εκπομπών CO2.
Πηγή: naftemporiki.gr