Η Πρόκληση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και οι Συνέπειές της στα Πανεπιστημιακά Τμήματα

Η Πρόκληση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και οι Συνέπειές της στα Πανεπιστημιακά Τμήματα

Με την καθιέρωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) το 2021, εισήλθαν περίπου 10.000 κενές θέσεις στα ΑΕΙ κάθε χρόνο. Αυτή η μείωση του αριθμού των φοιτητών επηρεάζει έντονα τα περιφερειακά ΑΕΙ, τα οποία βλέπουν τη ζήτηση να μειώνεται λόγω της απόστασης από τα μεγάλα αστικά κέντρα. Χωρίς φοιτητές, αυτά τα τμήματα διατρέχουν τον κίνδυνο να μην επιβιώσουν.

Προκειμένου να αυξήσουν τον αριθμό των φοιτητών τους, αρκετά περιφερειακά ΑΕΙ σχεδίασαν να ενταχθούν και σε ένα δεύτερο πεδίο. Αυτό αυξάνει τις πιθανότητες προσέλευσης περισσότερων υποψηφίων. Ιδανικά, το 4ο Πεδίο θεωρείται το καταλληλότερο, καθώς οι επιδόσεις των υποψηφίων σε αυτό το πεδίο είναι χαμηλότερες, με αποτέλεσμα να μειώνεται η ΕΒΕ των τμημάτων αυτού του πεδίου. Ειδικότερα, η ελάχιστη ΕΒΕ στο 4ο Πεδίο ήταν 8,31, ενώ στο 2ο Πεδίο βρισκόταν στο 9,72. Έτσι, υποψήφιοι που θα θεωρούσαν αδύνατο να εισαχθούν σε ένα τμήμα απλώς με το 2ο Πεδίο, τώρα έχουν την ευκαιρία εισαγωγής με πιο χαμηλό μέσο όρο.

Αυτή η τάση όμως προβληματίζει την εκπαιδευτική δικαιοσύνη, καθώς υποψήφιοι με διαφορετικά υπόβαθρα αξιολογούνται σε διάφορα μαθήματα και επίπεδα δυσκολίας. Για παράδειγμα, εάν τα Τμήματα Μαθηματικών ενταχθούν στο 4ο Πεδίο, θα μπορούσαν να ευνοηθούν μαθητές που μοναδικά απέφυγαν τις σπουδές σε πιο απαιτητικά μαθήματα όπως η Φυσική και η Χημεία.

Πολλοί υποψήφιοι από το 4ο Πεδίο επιλέγουν να αποφύγουν τη Φυσική λόγω των δυσκολιών που προκαλεί. Ως αποτέλεσμα, σταματούν τη μελέτη της Φυσικής και, ενίοτε, και άλλων σχετικών μαθημάτων, όπως η Χημεία και η Βιολογία. Ωστόσο, η επιτυχία τους σε τμήματα που απαιτούν γνώσεις αυτών των μαθημάτων εγείρει σοβαρά ερωτήματα. Υποψήφιοι που δεν διαθέτουν το απαιτούμενο γνωστικό υπόβαθρο θα δυσκολευτούν να παρακολουθήσουν μαθήματα που απαιτούν τις γνώσεις αυτές, όπως στα τμήματα Περιβάλλοντος ή Μηχανικών.

Η επιλογή να ενταχθούν και σε άλλα Πεδία έχει ακολουθηθεί και από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, το οποίο προσπαθεί να γεμίσει τις κενές θέσεις στις Στρατιωτικές Σχολές. Αντιμετωπίζει τη δυσκολία να προσελκύσει υποψηφίους που περάσουν την ΕΒΕ, καθώς οι Στρατιωτικές Σχολές δεν είναι πια τόσο δημοφιλείς. Ο σχεδιασμός για μείωση του συντελεστή της ΕΒΕ και η ένταξη των Σχολών στο 3ο και το 4ο Πεδίο αποσκοπεί στην κάλυψη των κενών θέσεων, ωστόσο και πάλι η έλλειψη γνώσεων συγκεκριμένων μαθημάτων θα φανεί στην παρακολούθηση των σπουδών.

Αν και οι αλλαγές είναι αναγκαίες για την αντιμετώπιση των κενών θέσεων, τίθεται το ερώτημα αν θα ήταν πιο αποτελεσματικό να τροποποιηθεί το υπάρχον εξεταστικό σύστημα, το οποίο φαίνεται να δημιουργεί συνεχιζόμενα προβλήματα στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Πηγή: naftemporiki.gr